Saturday, December 11, 2010

kedai buah dan laksa.bijak bijak.

ya aku sudah pulang dari penang
sedeynye aku tak dapat shopping
dan lagi sedey aku tak berapa nak sehat
tapi sehat aje nak blog ni.ehehhe
yela
alkesah aku nak bagitau cite ni.
tujuan aku ke penang,nak tmn akak aku pg kenduri kawen member die 
or lebih tepatnye, member kakak ipar kakak aku, or biras aku la
tapi dorang da kenal lame da so kire member la kan
ape2 lah, tak penting pon
so kitorang pon menginap la kat area2 seberang jaya nu haa
kendurinye kat sg petani
takla jaoh mane pon sg petani ngan sberang jaya tu
macam biasa la nak pegi kenduri kawen ni
kalau tak tau tempatnye, memang la menggunekan peta yang disertakan skali dkt kad jemputan itu
of koz dgn zaman baru serta canggih ini
teknologi gps pon digunekan skali la
aku pon tgk la seimbas lalu map ker kenduri  kawen itu
ada tertera kedai buah dan kedai laksa.
aku agak pelik, nak gelak tapi aku pon pikir
'oooo..maybe kat situ memang die tulis KEDAI BUAH ke...KEDAI LAKSA ke...'
layan je la kan..zasssssss
maka setelah abg ipar aku telah drive dan akhirnye memasuki exit plaza tol sg petani selatan
mengikut peta, masuk kiri atau tros lepas trafik light petame.
maka ktorang pon ikot lah kiri.
landmark pertama yang patot muncul ialah stesen minyak shell yang patotnye berade di belah kanan.
jalan punye jalan dann jalannnn lagii
aik?belah kiri?
abg iparku mule konfius.
notis:abg ipar aku ni byk mbebel ckit ye.
aih..ni takleh jadi ni.maka abg ipar aku pon benti la kat shell tu
nak isi minyak
lps tu pegi tanye la org kt situ
ade lg ke stesen minyak shell slain yg kt cni
jwb org tu 'ade...tapi jauh lagi la dari cni'
maka dari situ abg ipar aku ckp
'peta ni peta tipu ni..xleh jadi  niii..'
dengan serabot gps takde satelite signal sumenye
dengan jumpe lagi satu shell sebelah kiri, maken srabot dan maken mbebel dan maken byk rokok2 yg die hisap
akhirnye, call la si pengatinn
dan akak aku menggunakan akal fikirannya utk cari lokasi yang maybe berdekatan dengan umah pengantin
masjid tikam batu
ok la, sampai jugak la kat pekan tikam batu tu
si pengantin pon ckp tunggu kat petronas tikam batu
akhirnye, nampak lah shell yang sepatotnye menjadi landmark petame kami
memang sah2 map ni salahhhhhhhh
salah sgt teramat sgt
da brpe bijik shell jmpe and tgk2 shell yg ni, yg jaoh yg amat sgt ko buh
at least buh la hala ke pekan tikam batu
ok la..pastu ikotla kete si pengantin nii
mak bapak.bukan mainn jaohhhh lagi tempat die
ntah ceruk mane nta die bwk
and landmark2 yang sepatutnye ade kat dalam peta 
takde plak.
yang ade KEDAI BUAH dan KEDAI LAKSA.
pastu da bukan main jauh die bwk
kne masuk lagi pekan mane ntah ni
belok sane belok sini.
mane KEDAI BUAHnye?
mane KEDAI LAKSAnye?

maka di sini,aku nak cakap.
kau reti buat peta ke tak???

pengajarannye?
ye, mesti ade pengajaran.
kalau jemput orang gy kawen
or tak kesah lah
bagi directions la isi penting post hari ni.
sila lah bagi dengan jelas dan terang
kalau bagi peta, bagi la landmark yang penting2
macam masjid ke
pejabat pos ke
balai polis ke
ni kau bagi kedai buah ngan kedai laksa
ehhhh, sampai ke sudahh la tak jumpe
banyak kedai kau lalu
takkan la nak gi tanye satu2
'encik, ni kedai jual laksa ke?'
terencat la macam tu................
bukan nak maki, bukan nak kutuk
tapi demi kesenangan orang ramai
biarlah bijak sikit berfikir

huhu.
itulah citenye sbenanye.
kami sesat mencari umah pengantin
disebabkan peta yang salah
da cakap da ngan pengantin tu
peta salah
dibalasnye?
'ohhh..itu utk org yang dah pro jalan tu jaa...'
kalau camtu, ckp la
jgn myusahkan org laen
tp logiknye, peta tu memang salah
hahaha.
dan kedai laksanye, hanyalah sebuah gerai yang btol2 ditepi rumah pengantin itu
dan kedai buahnya amat lah jauh berbedaaa dari umah pengantin itu.




No comments:

Post a Comment

ads.ads.ads.clicky click!

Labels