Sunday, October 7, 2012

pembelajaran berterusan.sehingga ke nafas terakhir.

post aku setelah sekian lama.
kepada yang tak tahu, aku dah habis degree.
sekarang bersambung master.
tapi diantara jangka masa sebelum aku nak sambung master, banyak lah berlaku.
sampai ke master sehingga hari ini.

alhamdulliah, aku dpt habiskan degree aku dlm masa 4 tahun.
walaupun kecundang masa first semester, walaupun cgpa aku tak memberangsangkan, nasib baik lepas untuk sambung master.
aku sebenarnye dilemma nak sambung master or nak kerja mase habis degree.
dilemma sangat.
jadi aku pon decide, lepas abis kak ngah aku kawen, aku try lah cari keje.
dapat la beberapa interview, tp kat bank.
seriously, sbb aku takut aku tak dapat kerja engineering.
yelah, 4 tahun electronic aku belajar, rase sayang pulak nak ke bidang lain.
tapi, i just open my options. begitulah kate diri aku.
lepas tu, offer letter sambung master sampai, seminggu sebelum daftar masuk.
ayah aku sangat excited aku dapat offer tu. 
dah dilemma balik.
sbb memang aku ade plan nak sambung master.
tapi mba, bukan engineering. 
dah disebabkan ayah aku cakap, 'takpe, abah sponsor.', aku nak buat macam mane lagi.
abah cakap, selagi boleh, abah bagi lah duit.
sangat2 berterima kasih dgn abah.
bila aku pikir2 balik, takpelah, tahan je lah setahun.
bertungkus lumus sikit.
dgn pointer degree aku, sumpah aku tak yakin aku dpt keje.
tapi kalau master, aku yakin aku boleh dapat.
jadi, dlm mase 2 hari tu, aku fikir2 dalam. fikir masak2.
dlm masa setahun ni, aku kena rajin, kena bertungkus lumus.
aku tak mau sia-siakan peluang yang ada ni.
maka, aku sambung.
biarlah orang cakap.
'kau tak letih ke study?'
aku seriously cakap jadi student ni memang letih.nak study.
ade mase kite merungut. membebel tu lah, ni lah.
berbagai-bagai.
tapi bila menimba ilmu, bila kita membuka mata, minda dan akal kepada pekara yang baru, kita akan rasa sangat seronok.betul aku cakap. ibarat macam dapat solve soalan add math yang susah gile dgn jayanye lah perasaan dia.
kalau seseorang tengok pembelajaran itu sebagai satu pekara yang membebankan, memanglah dia akan terasa terbeban sangat selama tu.
sebab dah diri sendiri cakap, 'aku tak suka belajar!'
tapi, pada hakikatnya, setiap hari melibatkan proses pembelajaran. semua orang mengalaminya.
selain dari pegi sekolah, pegi kelas semuanya, persekitaran kita penuh dgn benda baru.
benda baru yang kita tak penah lagi explore.
contoh yang simple: dekat melaka ni banyak lagi tempat makan kita tak penah explore.
walaupun aku dah nak hampir 6 tahun dkt melaka ni, ade jugak tempat yang aku tak penah pergi.
sbb aku tak explore lagi.
so, same thing with school. 
walaupun 4 tahun aku belajar electronic, aku rasa belum cukup lagi apa yang aku belajar.

and pantang bagi aku, orang cakap study engineering ni tak ade life.
apakah?
bagi aku, bukanlah begitu. life. define your life in your own words.
dan definisi itu bergantung kepada setiap individu.
sebab setiap individu itu berlainan.
kalau ade yang sama, itu pon sikit.
jadi don't judge a person for what they are.
they have their own ways of life.
and they know how to get there with their own feet.

post ni sebagai reminder kepada aku.
sebab aku percaya, belajar tu bagus.
bagaikan sebuah asset dalam hidup ni.
bagus tak bagus, itu lain cerita.
because everybody has something that they are good at.

dan selamat konvokesyen kepada kawan-kawan.
kita jumpa lagi.
=)



1 comment:

ads.ads.ads.clicky click!

Labels